Strona internetowa obowiązkowa dla spółek akcyjnych oraz komandytowo – akcyjnych.

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez własnej strony internetowej. Wiadomo jednak, że wiele firm nadal nie posiada swojej własnej strony www. Dotyczy to nie tylko drobnych podmiotów, ale także spółek o zdawałoby się większej skali prowadzonego biznesu, takich jak spółki akcyjne.

Nowelizacja kodeksu spółek handlowych – obowiązkowa własna strona www dla spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych

Ten stan rzeczy wkrótce ulegnie jednak zmianie. Zgodnie ze znowelizowanym art. 5 § 5 Kodeksu spółek handlowych, spółka akcyjna i spółka komandytowo-akcyjna prowadzić ma własną stronę internetową. Minimalnie strona ta ma zawierać miejsce na komunikację z akcjonariuszami, gdzie publikowane mają być ogłoszenia wymagane przez prawo lub statut spółki. Znowelizowany art. 47. ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym nakazuje zgłosić dane ów strony internetowej do KRS, co będzie konieczne nawet dla tych spółek, które stronę już posiadają, ale dane o niej nie są ujawnione w rejestrze.

Przepisy mają wejść w życie już 1 stycznia 2020 r. Oznacza to, że utworzenie strony internetowej jest jedną z pierwszych czynności związanych z obowiązkową dematerializacją akcji. Istotnym jej elementem będzie umieszczenie na stronie internetowej wezwań do składania dokumentów akcji w spółce.

Czasu nie ma więc już zbyt wiele. Zważywszy, że proces budowania strony internetowej bywa długi, warto już teraz rozpocząć przygotowania w tym zakresie. Już teraz można zastanowić się nad zakupem odpowiedniej domeny internetowej. Warto przygotować i wdrożyć procedury gwarantujące aktualność zakładki przeznaczonej na komunikację z akcjonariuszami i zadbać o wpis w KRS.

Czy wystarczy strona grupy kapitałowej?

Z prawnego punktu widzenia, pojawia się pytanie: czy posiadanie własnej strony internetowej jest konieczne, gdy spółka jest częścią większej grupy kapitałowej posiadającej ogólny adres www. Wydaje się, że odpowiedź na to pytanie powinna być negatywna. Ustawodawca wyraźnie mówi o własnej, czyli nie wspólnej, stronie internetowej. Za taką odpowiedzią przemawia też większa przejrzystość z punktu widzenia akcjonariuszy, a ta wydaje się sprzyjać intencjom ustawodawcy, którego głównym założeniem jest wzmocnienie komunikacji z akcjonariuszami konkretnej spółki.

Pozytywna zmiana dla akcjonariuszy… Szansa dla twórców stron www.

Z wprowadzonych rozwiązań można spodziewać się korzyści takich jak ochrona praw akcjonariuszy mniejszościowych czy ogólne polepszenie komunikacji. Z drugiej strony to także szansa dla twórców stron www, którzy mogą już dzisiaj skierować swoje działania marketingowe w stronę spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych nieposiadających swoich stron www. Takich podmiotów jest całkiem sporo, a z naszej analizy wynika, że może być ich aż 10% spośród wszystkich spółek tego rodzaju. Gdy doliczyć do tego grupowe strony www, liczba ta jeszcze się powiększy. Z kolei wiele spółek spośród tych, które już posiadają własną stronę www może potrzebować wsparcia przy tworzeniu miejsca na komunikację z akcjonariuszami.

W przypadku jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu:
Rafał Semczyszyn Kancelaria Radcy Prawnego
www.rasem.pl
kancelaria@rasem.pl
tel. 725 477 896