Spółka akcyjna i jej strona internetowa to istotny temat powiązany z dematerializacją akcji. Jak już pisaliśmy wcześniej (Strona internetowa obowiązkowa dla spółek akcyjnych oraz komandytowo – akcyjnych) oraz na Inforze (Uruchomienie i dostosowanie strony internetowej spółki akcyjnej i komandytowo-akcyjnej do końca 2019 r.) zbliża się nieuchronnie moment wejścia w życie przepisów nakładających na spółki akcyjne oraz komandytowo-akcyjne wymóg posiadania strony internetowej, jej dostosowania do wymogów ustawowych oraz zarejestrowania w KRS.

Ponieważ termin mija już za nieco ponad 3 tygodnie miesiąc grudzień poświęcimy więc na analizę tej kwestii.

Przypomnijmy, Art. 5 § 5 KSH stanowi, iż Spółka akcyjna i spółka komandytowo-akcyjna prowadzą własne strony internetowe i zamieszczają także na tych stronach, w miejscach wydzielonych na komunikację z akcjonariuszami, wymagane przez prawo lub ich statuty ogłoszenia pochodzące od spółek.

Własna…

Ustawodawca nie definiuje pojęcia „własna strona internetowa”. Spróbujmy więc rozszyfrować to pojęcie. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego własny oznacza „będący przedmiotem czyjegoś wyłącznego posiadania”. Czyli wygląda na to, że spółka powinna być właścicielem strony internetowej.

…strona internetowa

Z kolei „strona internetowa” to technicznie rzecz ujmując część witryny internetowej działającej pod określoną domeną. Patrząc na ten artykuł widzą Państwo stronę internetową. Jednak całość treści dostępna na www.dematerializacja.pl to witryna internetowa.

Pytanie, jakie się nasuwa, to czy można w ogóle być właścicielem „strony internetowej”. Wydaje się, że własność odnosi się do domeny internetowej sprzedawanej ewentualnie z zawartością. Owszem, można posiadać prawa autorskie do zawartości strony internetowej, ale chyba nie w tym rzecz. W istocie ustawodawcy chodziło zdaje się o bycie właścicielem domeny internetowej z przynajmniej jedną stroną poświęconą spółce i komunikacji z akcjonariuszami.

Jak więc prezentuje się temat „Spółka akcyjna i jej strona internetowa” w praktyce:

Przykład numer 1: Spółka posiada kilka witryn internetowych

Dosyć częstą sytuacją jest posiadanie przez spółkę kilku witryn internetowych. Np. jedną dla sklepu internetowego, a drugą bardziej ogólną. O ile każda z tych witryn należy do spółki, to wybór jest w zasadzie obojętny. Strona, o której mowa w Art. 5 § 5 KSH będzie tą, która ujawniona jest w KRS.

Przykład numer 2: Spółka posiada „stronę” na Facebooku lub w innym medium społecznościowym

W naszej ocenie taka „strona” nie spełnia wymogów ustawowych. Przede wszystkim dlatego, iż nie można stać się jej formalnym właścicielem. Serwis tego rodzaju w każdej chwili może przestać istnieć.

Przykład numer 3: Spółka nie posiada własnej strony internetowej, lecz jest częścią większej grupy kapitałowej

Ostatni – najciekawszy naszym zdaniem przykład, o którym już wspominaliśmy wcześniej. Chodzi o sytuację grup kapitałowych. Stoimy na stanowisku, że wspólna grupowa strona, co do zasady, wymogów tych nie spełnia.

Przykładowo spółka „Rasem S.A.” może mieć dwie spółki zależne „Rasem Consulting S.A.”, „Rasem Translations S.A. Prowadzenie witryny www.rasem.pl nie będzie teoretycznie spełniało wymogów ustawowych dla spółek córek, gdyż witryna ta nie będzie ich „własną stroną internetową”.

Co zatem z częstą praktyką kupowania domen i przekierowania na stronę domową grupy kapitałowej. Wydaje się, że pod pewnymi warunkami należy uznać taką praktykę za poprawną. Warunki naszym zdaniem do spełnienia, to:

  1. Każda spółka w grupie powinna być właścicielem swojej domeny (np. „www.rasemcons.pl”);
  2. Przekierowanie powinno nastąpić bezpośrednio na stronę internetową (zakładkę) poświęconą jedynie spółce (np. „www.rasem/rasemcons”);
  3. Na tej stronie internetowej winno mieć miejsce na kontakt z akcjonariuszami.

Wymóg zostanie spełniony, gdyż spółka będąc właścicielem domeny zarejestrowanej w KRS ma wciąż kontrolę nad treścią oraz przekierowaniem. W każdej chwili można je zmienić, a nadto samo przekierowanie wydaje się być czynnością techniczną. Ratio legis przepisu zostanie zachowane, gdyż akcjonariusze spółki w sposób transparentny będą mieli dostęp do treści dotyczącej ich konkretnej spółki.

Należy także pamiętać, że Kodeks Spółek Handlowych wymaga, by informacje na stronach internetowych spółki zawierały: 1) firmę spółki, jej siedzibę i adres; 2) oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki oraz numer pod którym spółka jest wpisana do rejestru; 3) numer identyfikacji podatkowej (NIP); 4) wysokość kapitału zakładowego i kapitału wpłaconego.

Każda strona powinna posiadać te informacje.

Już  wkrótce kolejny artykuł „Jak powinno wyglądać miejsce wydzielone na komunikację z akcjonariuszami”

Następnie kilka słów o tym, co właściwie grozi za nieposiadanie własnej strony internetowej i rozważymy następujące przypadki:

  1. Własna strona internetowa w przypadku spółki jednoosobowej
  2. Własna strona internetowa w przypadku grup kapitałowych

Powyższy artykuł nie stanowi porady prawnej.

Jak możemy pomóc:

Opinia prawna w zakresie prowadzonej strony internetowej i informacji, które muszą być na niej zamieszczane

Współpracujemy z podmiotami tworzącymi strony internetowe dla spółek akcyjnych


2 Komentarze

Natoszka · 16 listopada 2020 o 18:19

Dzięki za poradę!

Natalia Rak · 16 listopada 2020 o 18:20

[url=http://patroni.eu/co-jesli-niespodziewanie-zaskoczy-cie-smierc-wspolnika]śmierć wspólnika spółki cywilnej[/url]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *